Personalsäkerhetshandläggare
Sista ansökningsdag: 2 juni 2025
Handläggare
Stockholm
Har du erfarenhet av arbete med säkerhetsskydd eller personalsäkerhetsfrågor? Vi söker nu personalsäkerhetshandläggare som vill arbeta med säkerhetsprövningar och andra personalsäkerhetsfrågor. Välkommen att söka en tjänst där du är med och utvecklar Sveriges säkerhet.
Din frihet. Vårt ansvar.
Referensnummer: 2025-6118
Det här är ditt uppdrag
Som personalsäkerhetshandläggare på Säkerhetspolisen ansvarar du för att handlägga säkerhetsprövningar och andra utredningar inom området för personalsäkerhet. I din roll håller du även i säkerhetssamtal och du arbetar med att inhämta, bearbeta, analysera och dokumentera information inom personalsäkerhetsområdet.
Du ingår i en grupp där vi har högt förtroende för varandra och vi delar med oss av vår kunskap. Du och dina kollegor är även en viktig del i verksamhetsutvecklingen kring ert uppdrag.
Din placering är på huvudkontoret i Solna och arbetet utförs på plats, vilket innebär att du inte har möjlighet att arbeta på distans. Resor inom Sverige kan förekomma.
De här kvalifikationerna söker vi hos dig
Det är endast du som uppfyller nedanstående krav som kan bli aktuell för tjänsten.
Krav:
- Relevant akademisk examen, polisexamen alternativt annan kompetens som Säkerhetspolisen bedömer likvärdig
- Minst två års relevant arbetslivserfarenhet
- Goda IT-kunskaper ur ett användarperspektiv
- God förmåga att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:
- Erfarenhet av arbete med personalsäkerhet eller andra områden inom säkerhetsskyddslagstiftningen
- Erfarenhet av att göra säkerhetsbedömningar
- Erfarenhet av säkerhetssamtal eller genomförd samtalsutbildning
- Erfarenhet av Säkerhetspolisens operativa verksamhet
- Erfarenhet av inhämtning, bearbetning och bedömning av underrättelseinformation
- Erfarenhet av inhämtning och analys av information från sociala medier
Det här är kollegan vi söker
För att passa i rollen som personalsäkerhetshandläggare ser vi att du är strukturerad, arbetar metodiskt och självständigt driver ditt arbete framåt. Personlig mognad och hög integritet är personlighetsdrag som utmärker dig.
Säkerhetspolisen är en händelsestyrd organisation. Skeenden i omvärlden påverkar vår vardag och det är inte alltid våra dagar ser ut som vi har tänkt. Att vara flexibel och växla i tempo faller sig därför naturligt för dig och du kan skifta mellan planerad och händelsestyrd verksamhet när situationen kräver det.
Vidare har du många kontaktytor, både inom och utanför den egna organisationen. Du har god kommunikativ förmåga och du kan enkelt anpassa kommunikationen efter mottagaren. Dina sociala färdigheter gör att du aktivt bidrar till ett gott arbetsklimat i gruppen och du ser styrkan i samarbete där du skapar och upprätthåller goda relationer. Arbetet utförs även till stor del enskilt och därför ser vi att du är en person som trivs med att själv kunna styra din arbetsdag och att arbeta enskilt.
Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande.
Anställningsvillkor och förmåner
Säkerhetspolisen prioriterar alla medarbetares goda hälsa och strävar efter balans mellan arbete och privatliv. Hos oss utövar du friskvård på arbetstid och vi erbjuder individuell träning och gruppträning i egna träningslokaler på vårt huvudkontor i Solna. Därutöver erbjuds alla medarbetare ett individuellt friskvårdsbidrag som går att utnyttja enligt Skatteverkets gällande regler för friskvårdsbidrag för motions- eller friskvårdsaktiviteter.
Som anställd vid en statlig myndighet har du fler semesterdagar än på många andra arbetsplatser. Till och med det år du fyller 29 har du 28 dagar semester per år. Från och med det år du fyller 30 har du 31 dagar semester och från och med det år du fyller 40 har du 35 dagar semester.
Utöver statlig tjänstepension (PA 16) har Säkerhetspolisen ett lokalt avtal som ger alla anställda en extra månatlig pensionsavsättning, som motsvarar ungefär en halv månadslön per år. Vid föräldraledighet får du en extra föräldralön som innebär omkring 90 procent av din lön. I anställningsavtalet ingår även extra försäkring som ger ekonomiskt skydd för make, maka, registrerad partner, sambo och barn.
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Så tar du kontakt med oss
Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 80 49 För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.
Så ansöker du
Ansökan ska ha kommit in senast 2025-06-02
I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och eventuella meriter. Beskriv också hur dina personliga egenskaper bidrar i rollen.
Urval och intervjuer kan ske löpande.
Personuppgifterna du angivit i din ansökan behandlar vi enligt EU:s dataskyddsförordning.
Information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering vid Säkerhetspolisen
(Genom att klicka på länken dirigeras du till vårt ansökningsverktyg. Du kommer där att behöva ange en giltig e-postadress dit en länk till ansökan för tjänsten skickas)
Övrig information
Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Det beror på att vi har tjänster som omfattas av sekretess.
I den här rekryteringen använder vi arbetspsykologiska tester.
Vi har redan gjort våra val av annonskanaler. Vi undanber oss därför samtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Publicerad
9 april 2025
Så här arbetar vi på Säkerhetspolisen
Säkerhetspolisens uppdrag är att skydda Sverige, det demokratiska systemet samt medborgarnas fri- och rättigheter. Det är vårt ansvar att det som inte får hända, inte heller händer.
Dina kollegor är specialister, sakkunniga och samhällsintresserade. De vet att saker inte alltid är som de ser ut att vara vid första anblick. Därför söker vi personer som bidrar med kompletterande perspektiv, kunskaper och erfarenheter som sammantaget gör oss bättre.
Det finns många olika yrken och kompetenser hos oss, och oavsett roll kommer du att samverka med och lära mycket av andra. Du kommer också att arbeta självständigt och utvecklas i din roll. Oavsett arbetsuppgift är du med och bidrar till Sveriges säkerhet.
Som medarbetare på Säkerhetspolisen kan du förvänta dig ett ledarskap som bygger på helhetssyn, handlingskraft, goda relationer och lärande. Våra ledare coachar, stöttar och utmanar dig att ta ansvar för din och verksamhetens utveckling. Tillsammans bidrar vi alla till att skapa ett tryggt, öppet klimat med avsikt att förstå andras perspektiv och goda intentioner.
Dela denna artikel