Placeholders logotyp, till startsidan

Kontorssamordnare till Linköping

Sista ansökningsdag: 28 oktober 2025

Administration

Linköping

Är du servicefokuserad och drivs av att arbeta i en verksamhet där allt kan hända? Säkerhetspolisen söker nu en kontorsamordnare till våra regionala kontor i Linköping och Örebro. Vill du ha ett arbete där du är med och gör skillnad? Välkommen med din ansökan!

Tillsammans skyddar vi Sverige.

Referensnummer: 2025-16587

Det här är ditt uppdrag

I rollen som kontorssamordnare har du ett övergripande ansvar för Säkerhetspolisens regionala kontor i Linköping och Örebro och du är en länk mellan huvudkontoret i Solna och de regionala kontoren.

Du är kontaktperson för fastighetsägare och leverantörer och du ansvarar för att dessa utför sitt uppdrag i enlighet med myndighetens avtal. Detta innebär såväl beställningar, felanmälningar och koordinering med huvudkontoret i Solna. Du samordnar och ledsagar även leverantörer inom ramen för uppdraget.

I dina huvudsakliga arbetsuppgifter ingår att erbjuda myndighetens anställda intern service i form av fastighets- och kontorsnära tjänster som tex. posthantering, skötsel av kontorsmaskiner, inköp och distribution av diverse material, åtgärda felanmälningar och beställningar, budkörning m.m. I arbetet ingår det även besökshantering, fordonsfrågor samt boka resor/ konferenser.

Vidare ser du till att kontoret är i representativt, trivsamt och i gott skick. Du beställer och ansvarar för servicearbeten samt hanterar felanmälningar mot fastighetsägarens drift och förvaltningsorganisation. Du deltar och bidrar vid anpassningar av lokaler och du ansvarar för inköp av kontorsmaterial och förbrukningsmaterial. I dina arbetsuppgifter ingår det även att vara samordnande vid besök från myndighetens övriga kontor och att boka och planera lokala arrangemang och möten.

Din placering är på vårt regionala kontor i Linköping men du har även ansvar för vårt regionala kontor i Örebro vilket innebär regelbundna besök dit.

De här kvalifikationerna söker vi hos dig

  • Minst två år aktuell erfarenhet av likvärdiga arbetsuppgifter inom kontorsservice/ facility management
  • Fullgjord gymnasieutbildning
  • God förmåga att kommunicera på svenska och engelska i såväl tal som skrift
  • B-körkort
  • Goda datorkunskaper

Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:

  • Eftergymnasial utbildning inom facility management, administration eller annat område som arbetsgivaren finner relevant för tjänsten
  • Erfarenhet av inköps-, upphandlings- och/ eller avtalsfrågor
  • Erfarenhet av inpasseringssystem
  • Erfarenhet av kravställning mot leverantör
  • Erfarenhet av SBA

Det här är kollegan vi söker

För att trivas och lyckas i rollen som kontorssamordnare är det viktigt att ha ett genuint intresse för service samt en vilja att hjälpa andra. Du har god samarbets- och kommunikationsförmåga och har många kontakter både internt och externt samt är prestigelös och har en flexibel inställning. Du har förståelse för ett brett och komplext uppdrag och kan snabbt växla mellan att hantera detaljer och se till övergripande strategiska frågor.

Rollen kräver även att du har förmåga att utföra både praktiska och administrativa uppgifter med samma engagemang. Du arbetar strukturerat och organiserat, har lätt för att prioritera och är lösningsorienterad med ett gott öga för vad som behöver göras. Du tar initiativ och rycker in där det behövs. Därtill är du ansvarsfull, representativ och agerar alltid med hög integritet.

Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande.

Anställningsvillkor och förmåner

Säkerhetspolisen prioriterar alla medarbetares goda hälsa och strävar efter balans mellan arbete och privatliv. Hos oss utövar du friskvård på arbetstid och vi erbjuder individuell träning och gruppträning i egna träningslokaler på vårt huvudkontor i Solna. Därutöver erbjuds alla medarbetare ett individuellt friskvårdsbidrag som går att utnyttja enligt Skatteverkets gällande regler för friskvårdsbidrag för motions- eller friskvårdsaktiviteter.

Som anställd vid en statlig myndighet har du fler semesterdagar än på många andra arbetsplatser. Till och med det år du fyller 29 har du 28 dagar semester per år. Från och med det år du fyller 30 har du 31 dagar semester och från och med det år du fyller 40 har du 35 dagar semester.

Utöver statlig tjänstepension (PA 16) har Säkerhetspolisen ett lokalt avtal som ger alla anställda en extra månatlig pensionsavsättning, som motsvarar ungefär en halv månadslön per år. Vid föräldraledighet får du en extra föräldralön som innebär omkring 90 procent av din lön. I anställningsavtalet ingår även extra försäkring som ger ekonomiskt skydd för make, maka, registrerad partner, sambo och barn.

Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Så tar du kontakt med oss

För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-konsult, tfn 070-615 47 14.

Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.

Så ansöker du

Ansökan ska ha kommit in senast 2025-10-28

Ansök genom att bifoga ditt CV (i den här rekryteringsprocessen önskar vi inget personligt brev) och besvara urvalsfrågorna. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.

Vänligen bifoga ett separat dokument (pdf eller word) med svar på urvalsfrågorna nedan.

Urvalsfrågor

  1. Vänligen beskriv vad som motivera dig att söka tjänsten samt vad du kommer att bidra med?
  2. Har du minst två år aktuell erfarenhet av likvärdiga arbetsuppgifter inom kontorsservice/ facility management? Om ja, vänligen beskriv din erfarenhet.
  3. Har du fullgjord gymnasieutbildning?
  4. Har du B-körkort?
  5. Har du goda datorkunskaper?
  6. Har du god förmåga att kommunicera på svenska och engelska i såväl tal som skrift?
  7. Har eftergymnasial utbildning inom facility management eller administration? Om ja, vänligen beskriv utbildning.
  8. Har du erfarenhet av inköps-, upphandlings- och/ eller avtalsfrågor? Om ja, vänligen beskriv din erfarenhet.
  9. Har du erfarenhet av inpasseringssystem? Om ja, vänligen beskriv din erfarenhet.
  10. Har du erfarenhet av kravställning mot leverantör? Om ja, vänligen beskriv din erfarenhet.
  11. Har du erfarenhet av SBA?

Urval och intervjuer kan ske löpande.

Personuppgifterna du angivit i din ansökan behandlar vi enligt EU:s dataskyddsförordning.

Information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering vid Säkerhetspolisen

(Genom att klicka på länken dirigeras du till vårt ansökningsverktyg. Du kommer där att behöva ange en giltig e-postadress dit en länk till ansökan för tjänsten skickas)

Övrig information

Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Det beror på att vi har tjänster som omfattas av sekretess.

I den här rekryteringen använder vi arbetspsykologiska tester.

Vi har redan gjort våra val av annonskanaler. Vi undanber oss därför samtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Publicerad

 14 oktober 2025

Dela denna artikel

Så här arbetar vi på Säkerhetspolisen

Säkerhetspolisens uppdrag är att skydda Sverige, det demokratiska systemet samt medborgarnas fri- och rättigheter. Det är vårt ansvar att det som inte får hända, inte heller händer.


Dina kollegor är specialister, sakkunniga och samhällsintresserade. De vet att saker inte alltid är som de ser ut att vara vid första anblick. Därför söker vi personer som bidrar med kompletterande perspektiv, kunskaper och erfarenheter som sammantaget gör oss bättre.


Det finns många olika yrken och kompetenser hos oss, och oavsett roll kommer du att samverka med och lära mycket av andra. Du kommer också att arbeta självständigt och utvecklas i din roll. Oavsett arbetsuppgift är du med och bidrar till Sveriges säkerhet.


Som medarbetare på Säkerhetspolisen kan du förvänta dig ett ledarskap som bygger på helhetssyn, handlingskraft, goda relationer och lärande. Våra ledare coachar, stöttar och utmanar dig att ta ansvar för din och verksamhetens utveckling. Tillsammans bidrar vi alla till att skapa ett tryggt, öppet klimat med avsikt att förstå andras perspektiv och goda intentioner.

Placeholderlogotyp

Säkerhetspolisen avvärjer hot mot Sveriges säkerhet och mot medborgarnas fri- och rättigheter. Vårt uppdrag är att säkra framtiden för demokratin.

Sociala medier

Följ Säkerhetspolisen i sociala medier. Vi finns på X, Instagram och LinkedIn

Tipsa oss

Har du sett eller hört något som Säkerhetspolisen kan ha nytta av i arbetet för att skydda Sverige?

Till tipssidan

Telefon: 010-568 70 00

Om kakor på webbplatsen

På denna webbplats används endast nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera. Genom att klicka på "Jag förstår" sätts också en kaka för att fortsätta hålla meddelandet stängt.

Läs mer om kakor