Placeholders logotyp, till startsidan

Administratör till ledningsstöd

Sista ansökningsdag: 25 september 2025

Administration

Stockholm

Vill du arbeta inom ett område som kräver noggrannhet, flexibilitet och administrativ skicklighet? Nu söker vi en erfaren administratör med öga för detaljer som drivs av ett betydelsefullt arbete med stort ansvar. Välkommen med din ansökan!

Bli en del av helheten. Tillsammans skyddar vi Sverige.

Referensnummer: 2025-12685

Det här är ditt uppdrag

Som enhetsadministratör är du ett administrativt stöd till enhetsledningen inom fastighet och service. Det innebär både direkt stöd till ledningens chefer (mötesbokningar, kalendrar, dokumentation) och koordinering av hela enhetens administrativa behov. Stort fokus ligger på att hantera och samordna en mängd olika frågor.

Du fungerar som ett nav inom verksamheten och genom en nära dialog med enhetens ledning, ansvarar du för uppföljning av planer, ta fram presentationsunderlag och sammanställning av statistik. I rollen ingår även visst ekonomiarbete så som fakturahantering, granskning och kontering samt uppföljning av budget och investeringar på enheten.

Rollen innebär ett stort ansvar och komplexa uppgifter, som bland annat att hantera ärenden i myndighetens ärendehanteringssystem, ansvara för dokumentation av enhetsgemensam information samt vid behov skriva protokoll och dokumentera beslut från möten. Du samordnar även arrangemang, så som konferenser m.m. samt ansvarar för att samordna onboarding för nya medarbetare på enheten.

Då ditt arbete berör flera parter och många delar av myndigheten är samarbete och samverkan centralt i din roll och en förutsättning för att lyckas med uppdraget.

Din placering är på huvudkontoret i Solna och arbetet utförs på plats, vilket innebär att du inte har möjlighet att arbeta på distans.

De här kvalifikationerna söker vi hos dig

Det är endast du som uppfyller nedanstående krav som kan bli aktuell för tjänsten.

Krav:

  • Godkänd gymnasieexamen
  • Flerårig aktuell erfarenhet av administration som huvudsyssla med likartade administrativa arbetsuppgifter
  • Erfarenhet av att sammanställa texter och göra presentationer
  • Goda kunskaper i Office-paketet
  • God förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift
  • Förmåga att förstå engelska i tal och skrift

Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:

  • Eftergymnasial utbildning inom administration
  • Erfarenhet av budgetarbete
  • Erfarenhet från fakturahantering och sammanställning av ekonomiska underlag

Det här är kollegan vi söker

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är professionell, engagerad och ansvarstagande. Genom din goda samarbetsförmåga skapar du relationer som bygger på förtroende och tillit.

Struktur och noggrannhet är viktigt för dig och du är bra på att planera, prioritera och självständigt driva ditt arbete framåt, även under stunder med hög arbetsbelastning. Du är lösningsorienterad och har lätt för att hantera flera parallella arbetsuppgifter samtidigt.

Du är flexibel och kan med kort varsel byta fokus och arbetsuppgifter och du har god förmåga att växla mellan planerad och händelsestyrd verksamhet. Du har lätt för att arbeta såväl självständigt som i grupp och du tycker om att samverka och arbeta tillsammans med olika yrkesroller inom myndigheten.

Du har ett genuint intresse för administrativa arbetsuppgifter och vi ser gärna att du önskar fortsätta att utvecklas inom det administrativa området.

Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet och sekretess, därför förutsätter vi att du har hög integritet och ett högt säkerhetsmedvetande.

Anställningsvillkor och förmåner

Säkerhetspolisen prioriterar alla medarbetares goda hälsa och strävar efter balans mellan arbete och privatliv. Hos oss utövar du friskvård på arbetstid och vi erbjuder individuell träning och gruppträning i egna träningslokaler på vårt huvudkontor i Solna. Därutöver erbjuds alla medarbetare ett individuellt friskvårdsbidrag som går att utnyttja enligt Skatteverkets gällande regler för friskvårdsbidrag för motions- eller friskvårdsaktiviteter.

Som anställd vid en statlig myndighet har du fler semesterdagar än på många andra arbetsplatser. Till och med det år du fyller 29 har du 28 dagar semester per år. Från och med det år du fyller 30 har du 31 dagar semester och från och med det år du fyller 40 har du 35 dagar semester.

Utöver statlig tjänstepension (PA 16) har Säkerhetspolisen ett lokalt avtal som ger alla anställda en extra månatlig pensionsavsättning, som motsvarar ungefär en halv månadslön per år. Vid föräldraledighet får du en extra föräldralön som innebär omkring 90 procent av din lön. I anställningsavtalet ingår även extra försäkring som ger ekonomiskt skydd för make, maka, registrerad partner, sambo och barn.

Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Så tar du kontakt med oss

För frågor kring tjänsten är du välkommen att ringa rekryteringsansvarig, tfn 010-568 72 01. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-konsult, tfn 010-568 74 93.

Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.

Så ansöker du

Ansökan ska ha kommit in senast 2025-09-25.

Ansök genom att bifoga ditt CV (i den här rekryteringsprocessen önskar vi inget personligt brev) och besvara urvalsfrågorna nedan. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.

Vänligen bifoga ett separat dokument (pdf eller word) med svar på urvalsfrågorna nedan som du skickar in i samband med din ansökan.

Urvalsfrågor:

  1. Har du svenskt medborgarskap?
  2. Har du godkänd gymnasieexamen? Om ja, när och från vilken utbildning tog du examen?
  3. Har du flerårig aktuell erfarenhet av administration som huvudsyssla med likartade administrativa arbetsuppgifter? Om ja, beskriv din erfarenhet så som dina vanligaste arbetsuppgifter samt vart och hur länge du varit anställd.
  4. Har du erfarenhet av att sammanställa texter och göra presentationer? Om ja, beskriv på vilket sätt.
  5. Har du goda kunskaper i Office-paketet?
  6. Har du god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift?
  7. Har du förmåga att förstå engelska i tal och skrift?
  8. Har du eftergymnasial utbildning inom administration? Om ja, vilken utbildning och när i tid?
  9. Har du erfarenhet av budgetarbete? Om ja, beskriv på vilket sätt.
  10. Har du erfarenhet från fakturahantering och sammanställning av ekonomiska underlag? Om ja, beskriv på vilket sätt.

 

Urval och intervjuer kan ske löpande.

Personuppgifterna du angivit i din ansökan behandlar vi enligt EU:s dataskyddsförordning.

Information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering vid Säkerhetspolisen

(Genom att klicka på länken dirigeras du till vårt ansökningsverktyg. Du kommer där att behöva ange en giltig e-postadress dit en länk till ansökan för tjänsten skickas)

Övrig information

Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Det beror på att vi har tjänster som omfattas av sekretess.

I den här rekryteringen använder vi arbetspsykologiska tester.

Vi har redan gjort våra val av annonskanaler. Vi undanber oss därför samtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Publicerad

 9 september 2025

Dela denna artikel

Så här arbetar vi på Säkerhetspolisen

Säkerhetspolisens uppdrag är att skydda Sverige, det demokratiska systemet samt medborgarnas fri- och rättigheter. Det är vårt ansvar att det som inte får hända, inte heller händer.


Dina kollegor är specialister, sakkunniga och samhällsintresserade. De vet att saker inte alltid är som de ser ut att vara vid första anblick. Därför söker vi personer som bidrar med kompletterande perspektiv, kunskaper och erfarenheter som sammantaget gör oss bättre.


Det finns många olika yrken och kompetenser hos oss, och oavsett roll kommer du att samverka med och lära mycket av andra. Du kommer också att arbeta självständigt och utvecklas i din roll. Oavsett arbetsuppgift är du med och bidrar till Sveriges säkerhet.


Som medarbetare på Säkerhetspolisen kan du förvänta dig ett ledarskap som bygger på helhetssyn, handlingskraft, goda relationer och lärande. Våra ledare coachar, stöttar och utmanar dig att ta ansvar för din och verksamhetens utveckling. Tillsammans bidrar vi alla till att skapa ett tryggt, öppet klimat med avsikt att förstå andras perspektiv och goda intentioner.

Placeholderlogotyp

Säkerhetspolisen avvärjer hot mot Sveriges säkerhet och mot medborgarnas fri- och rättigheter. Vårt uppdrag är att säkra framtiden för demokratin.

Sociala medier

Följ Säkerhetspolisen i sociala medier. Vi finns på X, Instagram och LinkedIn

Tipsa oss

Har du sett eller hört något som Säkerhetspolisen kan ha nytta av i arbetet för att skydda Sverige?

Till tipssidan

Telefon: 010-568 70 00

Om kakor på webbplatsen

På denna webbplats används endast nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera. Genom att klicka på "Jag förstår" sätts också en kaka för att fortsätta hålla meddelandet stängt.

Läs mer om kakor