Kontrollorsak vid registerkontroll
Säkerhetspolisen får frågor mot bakgrund av det beslut om sanktionsavgift som Post- och telestyrelsen fattat om säkerhetsprövning av individer som deltar i säkerhetskänslig verksamhet. Här sammanfattar vi kort information som kan vara till hjälp i bedömningen av om och när en registerkontroll ska förnyas.
Ny befattning innebär ny säkerhetsprövning
Att en person har säkerhetsprövats för deltagande i en säkerhetskänslig verksamhet innebär inte att han eller hon är behörig att delta i annan säkerhetskänslig verksamhet. Byter en person t.ex. arbetsuppgifter eller arbetsgivare ska en ny säkerhetsprövning genomföras för den befattningen, med alla moment som krävs för deltagande i den nu aktuella verksamheten. Det är också möjligt att säkerhetsprövas i flera befattningar, både av samma verksamhetsutövare och av olika verksamhetsutövare.
Vikten av rätt kontrollorsak vid ansökan om registerkontroll
Kontrollorsaken ska beskriva varför en befattning är placerad i säkerhetsklass. Det är viktigt att kontrollorsaken beskrivs så tydligt och utförligt som möjligt då beskrivningen ligger till grund för en korrekt relevansbedömning. Relevansbedömningen blir sen avgörande när beslut ska tas om huruvida uppgifter från en registerkontroll ska lämnas ut till verksamhetsutövaren eller inte. Dessa beslut tas av Registerkontrolldelegationen vid Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden.
Om kontrollorsaken behöver justeras
Om verksamhetsutövare uppmärksammar att de har personer i verksamheten som registerkontrolleras med kontrollorsak som inte motsvarar befattningen eller arbetsuppgifterna så ska en ny ansökan om registerkontroll göras. Glöm inte att även avanmäla den kontroll som innehåller felaktig kontrollorsak.
Läs mer i våra uppdaterade vägledningar om säkerhetsskydd.
Senast ändrad
5 mars 2024
Dela denna artikel