Säpo

Administratörer till Säkerhetspolisens stabsfunktioner respektive rättsenhet

Nu söker vi administratörer med genuint intresse för yrket för att arbeta med administrationen inom stabsfunktionerna och rättsenheten.

Ort: Stockholm
Sista ansökningsdag: 2019-05-26
Referensnummer: 2019-10260

Vill du bidra till att skydda Sverige och vårt demokratiska samhälle? Hos oss får du arbeta i en mångfacetterad verksamhet där tillit, kollegialitet och professionalism värdesätts högt. Tillsammans gör vi skillnad – för ett säkert Sverige.

Ditt uppdrag

Vi söker nu administratörer till myndighetens stabsfunktioner och rättsenhet där du kommer ha en central roll och fungera som verksamhetens administrativa nav. Arbetsuppgifterna innefattar bland annat hantering av post, remisser och kalendrar samt ansvar för att boka möten och resor. En stor del av arbetet handlar också om att upprätthålla interna och externa kontakter. Du kommer även administrera myndighetens interna styrdokument samt administrativt förbereda och ta fram underlag inför beslut.

Vidare kommer du arbeta med att publicera information på vårt intranät samt bistå vid annan informationsspridning inom myndigheten. Du är även delaktig i viss verksamhet som är kopplad till den uppföljning och tillsyn som sker av myndigheten. Det finns utrymme för dig att själv utveckla rollen och uppgifterna ytterligare i administrativt hänseende.


Din kompetens

För att arbeta som administratör i den här rollen krävs det att du har:

  • Slutförd gymnasieutbildning
  • Minst tre års aktuell erfarenhet av liknande administrativa uppgifter
  • God vana av Office-paketet
  • God förmåga att uttrycka dig på svenska i tal och skrift

Det är meriterande om du har erfarenhet av administrativt arbete från statlig myndighet samt erfarenhet av att ta fram och utveckla administrativa rutiner.


Dina egenskaper

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som har ett gediget intresse för administration och struktur, som vill och kan ta eget ansvar för ditt arbete och därigenom bidra till en effektiv och fortsatt mycket väl fungerande verksamhet. För att lyckas i rollen behöver du vara proaktiv och ha god förmåga att ta egna initiativ. Vi ser även att du är noggrann, bra på att prioritera och har en positiv syn på hur uppgifter kan lösas. I arbetet kommer du ha många kontakter och det är därför avgörande att du är serviceinriktad och har en naturlig förmåga att skapa och upprätthålla goda samarbeten med andra.


Om Säkerhetspolisen

Säkerhetspolisen skyddar Sverige och demokratin, medborgarnas fri- och rättigheter och den nationella säkerheten. Det gör vi genom att förhindra och avslöja brott mot rikets säkerhet såsom terrorism och spionage samt att skydda den centrala statsledningen.

Vi har cirka 1 400 medarbetare med olika bakgrund såsom polis, samhällsvetare, tekniker, administratör, språkvetare, jurist, ingenjör och psykolog. Tillsammans arbetar vi mot Säkerhetspolisens vision, ”Ett säkert Sverige”, för att värna det öppna och demokratiska samhället. Huvudkontoret ligger i Solna med verksamhet över hela landet.
Om Säkerhetspolisen

Säkerhetspolisen värdesätter de kvaliteter som mångfald tillför verksamheten, och vi eftersträvar en jämn könsfördelning.

Anställningsvillkor

Tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning.

Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. Ett krav för anställning är godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Kontaktpersoner

Vill du veta mer om tjänsterna är du välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 76 70 (för stabsfunktionerna) och tfn 010-568 78 45 (för rättsenheten). För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.

Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 71 29, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.

Ansökan

Din ansökan ska innehålla CV, personligt brev samt ifyllt försättsblad. Samtliga handlingar ska vara i MS Word- eller pdf-format. Obs! Spara försättsbladet på din dator innan du fyller i och bifogar det.
Försättsblad för ansökanPDF (pdf, 571.1 kB)

I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav. Märk din ansökan med referensnummer 2019–10260. Om du skickar e-post, ange även referensnummer i ämnesraden.

E-post: sakerhetspolisen@sakerhetspolisen.se

Postadress:
Säkerhetspolisen
Registratorsexpeditionen
Box 12312
102 28 Stockholm

Observera att ansökan inklusive bilagor ska skickas direkt till oss, inte via en länk.
Ansökan ska ha kommit in senast 2019-05-26.

Personuppgifterna du angivit i din ansökan behandlar vi enligt EU:s dataskyddsförordning. Information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering vid SäkerhetspolisenPDF (pdf, 164.9 kB)

Övrig information

Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Anledningen till att vi ber dig vara återhållsam med informationen är att det finns tjänster vid Säkerhetspolisen som omfattas av sekretess.

I denna rekrytering kan vi komma att använda arbetspsykologiska tester som en del i processen.

Inför denna rekrytering har vi redan gjort vårt val av annonseringskanaler. Vi undanber oss därför samtal från externa rekryteringsföretag och annonsförsäljare.