Rekryteringshandläggare
Sista ansökningsdag: 13 oktober 2024
HR
Stockholm
Är du driven och kommunikativ med erfarenhet av HR och trivs i en koordinerande och konsultativ roll? Vi söker nu en rekryteringshandläggare som vill coacha och vägleda våra chefer genom rekryteringar och fortsätta förbättra och utveckla våra processer.
Tillsammans skyddar vi Sverige.
Referensnummer: 2024–18391
Så här arbetar vi på Säkerhetspolisen
Säkerhetspolisens uppdrag är att skydda Sverige, det demokratiska systemet samt medborgarnas fri- och rättigheter. Det är vårt ansvar att det som inte får hända, inte heller händer.
Dina kollegor är specialister, sakkunniga och samhällsintresserade. De vet att saker inte alltid är som de ser ut att vara vid första anblick. Därför söker vi personer som bidrar med kompletterande perspektiv, kunskaper och erfarenheter som sammantaget gör oss bättre.
Det finns många olika yrken och kompetenser hos oss, och oavsett roll kommer du att samverka med och lära mycket av andra. Du kommer också att arbeta självständigt och utvecklas i din roll. Oavsett arbetsuppgift är du med och bidrar till Sveriges säkerhet.
Som medarbetare på Säkerhetspolisen kan du förvänta dig ett ledarskap som bygger på helhetssyn, handlingskraft, goda relationer och lärande. Våra ledare coachar, stöttar och utmanar dig att ta ansvar för din och verksamhetens utveckling. Tillsammans bidrar vi alla till att skapa ett tryggt, öppet klimat med avsikt att förstå andras perspektiv och goda intentioner.
Det här är ditt uppdrag
Som rekryteringshandläggare fungerar du som koordinator och tillsammans med rekryterande chefer ansvarar du för att planera, genomföra, följa upp och utvärdera myndighetens rekryteringar.
Din roll handlar till stor del om att coacha och vägleda chefer genom rekryteringsprocessen och vara ett stöd i bland annat kravprofilsanalys, annonsskrivning och urval. Du har kontakt med olika annonseringsbyråer för att planera och publicera platsannonser och med insikt i kandidatmarknaden bidrar du med förslag på aktiviteter för att attrahera rätt kandidater. Arbetet växlar mellan operativa delar i de pågående rekryteringsprocesserna och ett mer strategiskt perspektiv i form av utvecklingsarbete.
Du planerar själv dina arbetsdagar där huvudfokus är att driva rekryteringsprocesser från start till mål. Du arbetar till stor del självständigt men ingår i en väl fungerande grupp med gott samarbete och högt förtroende för varandra.
Som rekryteringshandläggare har du många kontaktytor och det är viktigt att du trivs i den rollen. Att ha löpande kontakt med kandidater, lärosäten och utbildningar, mässor och evenemang är en del av det arbete vi hoppas att du ska vara med och driva och utveckla. I uppdraget ingår även search och annan uppsökande verksamhet för att presentera Säkerhetspolisen som arbetsgivare. Även telefonintervjuer, digitala intervjuer och referenstagning kan bli aktuellt.
Din placering är på huvudkontoret i Solna. Resor inom Sverige kan förekomma.
”Som HR-avdelning behöver vi utvecklas och stärka vår förmåga i nära samverkan med kärnverksamheten, och i takt med en alltmer komplex hotbild”, säger Karin, HR-chef på Säkerhetspolisen.
De här kvalifikationerna söker vi hos dig
- Akademisk examen inom personalvetenskap eller beteendevetenskap
- Minst fem års relevant arbetslivserfarenhet
- Mycket god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift
- Erfarenhet av HR-arbete med inriktning på rekrytering
Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:
- Erfarenhet av rekrytering inom statlig myndighet
- Erfarenhet av strategisk kompetensförsörjning
- Erfarenhet av att behandla sekretessbelagd information
- God kunskap i arbetsrätt
Det här är kollegan vi söker
Vi söker en lyhörd och prestigelös kollega som har lätt för att kommunicera och bygga förtroendefulla och goda relationer. Du är en lagspelare som bidrar med energi och delar med dig av dina idéer och erfarenheter, men har också förmågan att arbeta självständigt på ett strukturerat sätt.
Vi tror att du gillar att arbeta verksamhetsnära, med förmåga att agera coachande och lösningsorienterat. Du är serviceinriktad och trivs med att arbeta i en snabb, operativ miljö där du kan planera och prioritera med en flexibel inställning. Du är proaktiv, handlingskraftig och är inte rädd för att fatta snabba beslut när det behövs. Du antar utmaningar och bidrar med förslag för att förbättra processer och arbetssätt. Med integritet och god självkännedom kan du navigera och ställa krav om pressade situationer uppstår. Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande.
Anställningsvillkor och förmåner
Säkerhetspolisen prioriterar alla medarbetares goda hälsa och strävar efter balans mellan arbete och privatliv. Hos oss utövar du friskvård på arbetstid och vi erbjuder individuell träning och gruppträning i egna träningslokaler på vårt huvudkontor i Solna. Därutöver erbjuds alla medarbetare ett individuellt friskvårdsbidrag som går att utnyttja enligt Skatteverkets gällande regler för friskvårdsbidrag för motions- eller friskvårdsaktiviteter.
Som anställd vid en statlig myndighet har du fler semesterdagar än på många andra arbetsplatser. Till och med det år du fyller 29 har du 28 dagar semester per år. Från och med det år du fyller 30 har du 31 dagar semester och från och med det år du fyller 40 har du 35 dagar semester.
Utöver statlig tjänstepension (PA 16) har Säkerhetspolisen ett lokalt avtal som ger alla anställda en extra månatlig pensionsavsättning, som motsvarar ungefär en halv månadslön per år. Vid föräldraledighet får du en extra föräldralön som innebär omkring 90 procent av din lön. I anställningsavtalet ingår även extra försäkring som ger ekonomiskt skydd för make, maka, registrerad partner, sambo och barn.
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Så tar du kontakt med oss
Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 82 28. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.
Så ansöker du
(Genom att klicka på länken dirigeras du till vårt ansökningsverktyg. Du kommer där att behöva ange en giltig e-postadress dit en länk till ansökan för tjänsten skickas)
Ansökan ska ha kommit in senast 2024-10-13.
I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och eventuella meriter. Beskriv också hur dina personliga egenskaper bidrar i rollen som handläggare hos oss.
Urval och intervjuer kan ske löpande.
Personuppgifterna du angivit i din ansökan behandlar vi enligt EU:s dataskyddsförordning.
Information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering vid Säkerhetspolisen
Övrig information
Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Det beror på att vi har tjänster som omfattas av sekretess.
I den här rekryteringen använder vi arbetspsykologiska tester.
Vi har redan gjort våra val av annonskanaler. Vi undanber oss därför samtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Publicerad
23 september 2024
Dela denna artikel