Placeholders logotyp, till startsidan

Informationsförvaltare med fokus på support och utbildning

Sista ansökningsdag: 27 april 2025

Specialist

Stockholm

Är du en lösningsfokuserad person som trivs med ett varierat uppdrag och vill kombinera dina färdigheter inom systemadministration med verksamhetsnära arbete? Har du erfarenhet av support och utbildning? Nu söker vi informationsförvaltare för myndighetens dokument- och ärendehanteringssystem. Välkommen med din ansökan.

Bli en del av helheten. Tillsammans skyddar vi Sverige.

Referensnummer: 2025-5851

Det här är ditt uppdrag

I denna roll har du ett omväxlande och utvecklande arbete inom informationsförvaltning. Gruppens olika funktioner har ett nära samarbete för att säkerställa att Säkerhetspolisens information i myndighetens dokument- och ärendehanteringssystem hanteras på ett korrekt och effektivt sätt.

Då du och din grupp har en viktig verksamhetsövergripande funktion är kommunikation och samarbete en viktig del av arbetet och en förutsättning för att lyckas i uppdraget. Du och gruppen har ett kontinuerligt samarbete med medarbetare i hela myndigheten stort fokus ligger på support och utbildning.

Du deltar aktivt i verksamhetens utvecklingsarbeten och bidrar till att rätt arbetsmetoder och verktyg finns. Arbetsglädje, engagemang och att dela med sig av sin kunskap är en självklarhet för gruppen.

Dina huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Vara ett dagligt användarstöd i myndighetens ärende- och dokumenthanteringssystem.
  • Administrera behörigheter och processer genom administrationsgränssnittet.
  • Planera och ta fram utbildningsmaterial.
  • Genomföra utbildningar för nya och befintliga användare.
  • Delta i arbetet med upprättande av manualer och rutiner.
  • Administrera befintliga blanketter och formulär samt ta fram nya blanketter och formulär i systemet efter beställning
  • Registrera, prioritera och kravställa utvecklingsbehov till det tekniska utvecklingsteamet samt testa nya lösningar.
  • Delta i projekt för vidareutveckling av systemet.

 

Din placering är på huvudkontoret i Solna och arbetet utförs på plats, vilket innebär att du inte har möjlighet att arbeta på distans. Resor inom Sverige kan förekomma.

De här kvalifikationerna söker vi hos dig

Det är endast du som uppfyller nedanstående krav som kan bli aktuell för tjänsten.

Krav:

  • Utbildning inom systemadministration, systemförvaltning eller informationshantering alternativt annan utbildning som Säkerhetspolisen bedömer likvärdig
  • Minst två års aktuell erfarenhet av administration och support av ärende- och dokumenthanteringssystem eller annat informationshanteringssystem
  • Erfarenhet av arbete med utbildning och informationsspridning
  • God förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift

Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:

  • Erfarenhet av att upprätta användardokumentation och utbildningsmaterial
  • Erfarenhet av blankett- och formulärhantering
  • Erfarenhet av kravställning och testning
  • Erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet
  • God kännedom kring regelverk avseende förvaltningsrätt, offentlighets- och sekretesslagstiftning, informationssäkerhet och /eller säkerhetsskyddslagstiftning
  • Erfarenhet av att driva projekt, förändringsarbete och/eller utvecklingsarbete

Det här är kollegan vi söker

Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig med en genuin känsla för service som trivs i en coachande roll.

Som person och kollega har du ett prestigelöst förhållningssätt och du arbetar lika väl självständigt som tillsammans med andra. Du har ett strukturerat och noggrant arbetssätt och är trygg i eget ansvar för både arbetsuppgifter och projekt.

Du är lösningsorienterad och har god förmåga att snabbt förstå sammanhang i olika verksamheter och se din del i helheten. Med engagemang deltar du aktivt i verksamhetens utvecklingsarbete och bidrar med förslag för att förbättra processer och arbetssätt.

Som informationsförvaltare har du många kontaktytor och det är viktigt att du motiveras av samverkan och att skapa goda relationer och samarbeten. Gruppens kompetens är mycket efterfrågad och du behöver därför vara flexibel och kunna planera och prioritera arbetets innehåll och intensitet utifrån föränderliga förutsättningar. Du ser den egna verksamheten i ett större sammanhang och tar ansvar för din del i helheten med fokus på gemensamma mål och långsiktig effekt.

Du är trygg i rollen som utbildare och på ett pedagogiskt och förtroendeingivande sätt skapar du goda förutsättningar för lärande. Du har lätt för att anpassa budskap efter mottagaren och känner dig bekväm att tala inför såväl mindre som större grupper och sammanhang.

Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande och stor förståelse för informationssäkerhet i förhållande till informationsförvaltning.

Anställningsvillkor och förmåner

Säkerhetspolisen prioriterar alla medarbetares goda hälsa och strävar efter balans mellan arbete och privatliv. Hos oss utövar du friskvård på arbetstid och vi erbjuder individuell träning och gruppträning i egna träningslokaler på vårt huvudkontor i Solna. Därutöver erbjuds alla medarbetare ett individuellt friskvårdsbidrag som går att utnyttja enligt Skatteverkets gällande regler för friskvårdsbidrag för motions- eller friskvårdsaktiviteter.

Som anställd vid en statlig myndighet har du fler semesterdagar än på många andra arbetsplatser. Till och med det år du fyller 29 har du 28 dagar semester per år. Från och med det år du fyller 30 har du 31 dagar semester och från och med det år du fyller 40 har du 35 dagar semester.

Utöver statlig tjänstepension (PA 16) har Säkerhetspolisen ett lokalt avtal som ger alla anställda en extra månatlig pensionsavsättning, som motsvarar ungefär en halv månadslön per år. Vid föräldraledighet får du en extra föräldralön som innebär omkring 90 procent av din lön. I anställningsavtalet ingår även extra försäkring som ger ekonomiskt skydd för make, maka, registrerad partner, sambo och barn.

Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.

Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Så tar du kontakt med oss

Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 72 22. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-konsult, tfn 010-568 74 93.

Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.

Så ansöker du

Ansökan ska ha kommit in senast 2025-04-27.

Ansök genom att bifoga ditt CV (i den här rekryteringsprocessen önskar vi inget personligt brev) och besvara urvalsfrågorna nedan. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.

Vänligen bifoga ett separat dokument (pdf eller word) med svar på urvalsfrågorna nedan som du skickar in i samband med din ansökan.

Urvalsfrågor:

  1. Har du utbildning inom systemadministration, systemförvaltning eller informationshantering alternativt annan utbildning? Om ja, vänligen berätta vilken utbildning du har.
  2. Har du minst två års aktuell erfarenhet av administration och support av ärende- och dokumenthanteringssystem eller annat informationshanteringssystem? Om ja, beskriv din erfarenhet och vilka system du jobbat i.
  3. Har du erfarenhet av arbete med utbildning och informationsspridning? Om ja, beskriv din erfarenhet
  4. Har du god förmåga att kommunicera på svenska i tal och skrift?
  5. Har du erfarenhet av att upprätta användardokumentation och utbildningsmaterial? Om ja, beskriv på vilket sätt.
  6. Har du erfarenhet av blankett- och formulärhantering? Om ja, beskriv på vilket sätt.
  7. Har du erfarenhet av kravställning och testning? Om ja, beskriv på vilket sätt.
  8. Har du erfarenhet av arbete inom offentlig verksamhet? Om ja, beskriv din erfarenhet.
  9. Har du god kännedom kring regelverk avseende förvaltningsrätt, offentlighets- och sekretesslagstiftning, informationssäkerhet och /eller säkerhetsskyddslagstiftning? Om ja, beskriv på vilket sätt.
  10. Har du erfarenhet av att driva projekt, förändringsarbete och/eller utvecklingsarbete? Om ja, beskriv din erfarenhet.

Urval och intervjuer kan/kommer ske löpande.

Personuppgifterna du angivit i din ansökan behandlar vi enligt EU:s dataskyddsförordning.

Information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering vid Säkerhetspolisen

(Genom att klicka på länken dirigeras du till vårt ansökningsverktyg. Du kommer där att behöva ange en giltig e-postadress dit en länk till ansökan för tjänsten skickas)

Övrig information

Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Det beror på att vi har tjänster som omfattas av sekretess.

I den här rekryteringen använder vi arbetspsykologiska tester.

Vi har redan gjort våra val av annonskanaler. Vi undanber oss därför samtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.

Publicerad

 10 april 2025

Dela denna artikel

Så här arbetar vi på Säkerhetspolisen

Säkerhetspolisens uppdrag är att skydda Sverige, det demokratiska systemet samt medborgarnas fri- och rättigheter. Det är vårt ansvar att det som inte får hända, inte heller händer.


Dina kollegor är specialister, sakkunniga och samhällsintresserade. De vet att saker inte alltid är som de ser ut att vara vid första anblick. Därför söker vi personer som bidrar med kompletterande perspektiv, kunskaper och erfarenheter som sammantaget gör oss bättre.


Det finns många olika yrken och kompetenser hos oss, och oavsett roll kommer du att samverka med och lära mycket av andra. Du kommer också att arbeta självständigt och utvecklas i din roll. Oavsett arbetsuppgift är du med och bidrar till Sveriges säkerhet.


Som medarbetare på Säkerhetspolisen kan du förvänta dig ett ledarskap som bygger på helhetssyn, handlingskraft, goda relationer och lärande. Våra ledare coachar, stöttar och utmanar dig att ta ansvar för din och verksamhetens utveckling. Tillsammans bidrar vi alla till att skapa ett tryggt, öppet klimat med avsikt att förstå andras perspektiv och goda intentioner.

Placeholderlogotyp

Säkerhetspolisen avvärjer hot mot Sveriges säkerhet och mot medborgarnas fri- och rättigheter. Vårt uppdrag är att säkra framtiden för demokratin.

Sociala medier

Följ Säkerhetspolisen i sociala medier. Vi finns på X, Instagram och LinkedIn

Tipsa oss

Har du sett eller hört något som Säkerhetspolisen kan ha nytta av i arbetet för att skydda Sverige?

Till tipssidan

Telefon: 010-568 70 00

Om kakor på webbplatsen

På denna webbplats används endast nödvändiga kakor för att webbplatsen ska fungera. Genom att klicka på "Jag förstår" sätts också en kaka för att fortsätta hålla meddelandet stängt.

Läs mer om kakor