Handläggare inom personskydd
Sista ansökningsdag: 6 maj 2025
Handläggare
Stockholm
Vill du vara en viktig del i Säkerhetspolisens uppdrag att skydda den centrala statsledningen och internationellt skyddsvärda personer? Är du flexibel, nytänkande och tycker om att jobba tillsammans med andra för att uppnå bästa resultat? Välkommen med din ansökan.
Tillsammans skyddar vi Sverige.
Referensnummer: 2025-6612
Det här är ditt uppdrag
Personskydd handlar till stor del om förebyggande arbete för att skyddspersonerna ska kunna genomföra sitt uppdrag tryggt och säkert, samtidigt som de ska kunna röra sig fritt och ha nära kontakt med allmänheten. Säkerhetspolisen ansvarar också för personskyddet vid vissa utländska besök till exempel statsbesök.
Vi söker nu handläggare till flera olika grupper inom personskydd och arbetsuppgifterna kan variera utifrån vilken grupp man tillhör. Uppdraget kan bland annat bestå av underrättelsebaserat arbete där information inhämtas och bearbetas för att bedöma behov av sårberhetsreducerade åtgärder för skyddspersonerna. I din roll kan du även förväntas planera och initiera, samt i vissa fall delta i, genomförandet av sårbarhetsreducerande åtgärder tillsammans med övrig personal på myndigheten. Du arbetar i en omvärldsberoende polisiär verksamhet av operativ karaktär med höga krav från våra uppdragsgivare. Vidare kommer du även vara delaktig i metod- och utvecklingsarbete inom ditt verksamhetsområde.
Din placering är på huvudkontoret i Solna och arbetet utförs på plats, vilket innebär att du inte har möjlighet att arbeta på distans. Resor inom och utanför Sverige kan förekomma.
De här kvalifikationerna söker vi hos dig
Det är endast du som uppfyller nedanstående krav som kan bli aktuell för tjänsten.
Krav:
- Polisexamen och/eller akademisk examen, alternativt annan utbildning som Säkerhetspolisen bedömer relevant
- Minst två års relevant arbetslivserfarenhet
- God förmåga att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift
Anställningen kräver svenskt medborgarskap.
Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:
- Erfarenhet av personskyddsarbete
- Erfarenhet från något av Säkerhetspolisens verksamhetsområden
- Allmän god IT-kunskap
Det här är kollegan vi söker
Vi söker en utåtriktad och kommunikativ person med en stark kontakt- och samarbetsförmåga. Du är flexibel och har förmågan att växla mellan olika arbetsuppgifter, oavsett om det handlar om kontorsarbete eller mer operativa uppgifter. Din förmåga att samla in, bearbeta, bedöma och delge information är några av dina styrkor och du är en god myndighetsrepresentant. Vi värdesätter en prestigelös, nytänkande och utvecklingsfokuserad inställning, och du har en god förmåga att arbeta både självständigt och i grupp.
Säkerhetspolisen ställer höga krav på säkerhet och sekretess, därför förutsätter vi att du har ett högt säkerhetsmedvetande.
Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.
Anställningsvillkor och förmåner
Säkerhetspolisen prioriterar alla medarbetares goda hälsa och strävar efter balans mellan arbete och privatliv. Hos oss utövar du friskvård på arbetstid och vi erbjuder individuell träning och gruppträning i egna träningslokaler på vårt huvudkontor i Solna. Därutöver erbjuds alla medarbetare ett individuellt friskvårdsbidrag som går att utnyttja enligt Skatteverkets gällande regler för friskvårdsbidrag för motions- eller friskvårdsaktiviteter.
Som anställd vid en statlig myndighet har du fler semesterdagar än på många andra arbetsplatser. Till och med det år du fyller 29 har du 28 dagar semester per år. Från och med det år du fyller 30 har du 31 dagar semester och från och med det år du fyller 40 har du 35 dagar semester.
Utöver statlig tjänstepension (PA 16) har Säkerhetspolisen ett lokalt avtal som ger alla anställda en extra månatlig pensionsavsättning, som motsvarar ungefär en halv månadslön per år. Vid föräldraledighet får du en extra föräldralön som innebär omkring 90 procent av din lön. I anställningsavtalet ingår även extra försäkring som ger ekonomiskt skydd för make, maka, registrerad partner, sambo och barn.
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs också godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Så tar du kontakt med oss
Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 56 42. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.
Så ansöker du
Ansökan sker via vår hemsida, www.sakerhetspolisen.se
Ansökan ska ha kommit in senast 2025-05-06.
Ansök genom att bifoga ditt CV (i den här rekryteringsprocessen önskar vi inget personligt brev) och besvara urvalsfrågorna nedan. Frågorna utgår från kravprofilen för den här rekryteringen och dina svar ligger till grund för det urval som sker i processen. Att besvara frågorna är en förutsättning för att din ansökan ska anses komplett. Det är därför viktigt att du svarar tydligt och utförligt på frågorna och inte hänvisar till andra handlingar t.ex. CV.
Vänligen bifoga ett separat dokument (pdf eller word) med svar på urvalsfrågorna nedan som du skickar in i samband med din ansökan.
Urvalsfrågor:
- Har du polisexamen, akademisk examen eller annan relevant utbildning? Om Ja, vilken utbildning?
- Har du minst två års relevant arbetslivserfarenhet? Om Ja, beskriv din erfarenhet.
- Har du god förmåga att kommunicera på svenska och engelska i tal och skrift?
- Har du svenskt medborgarskap?
- Har du erfarenhet av personskyddsarbete? Om Ja, beskriv din erfarenhet.
- Har du erfarenhet från något av Säkerhetspolisens verksamhetsområde? Om Ja, beskriv din erfarenhet.
- Har du allmän god IT-kunskap?
Urval och intervjuer kan ske löpande.
Personuppgifterna du angivit i din ansökan behandlar vi enligt EU:s dataskyddsförordning.
Information om behandling av personuppgifter i samband med rekrytering vid Säkerhetspolisen
(Genom att klicka på länken dirigeras du till vårt ansökningsverktyg. Du kommer där att behöva ange en giltig e-postadress dit en länk till ansökan för tjänsten skickas)
Övrig information
Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Det beror på att vi har tjänster som omfattas av sekretess.
I den här rekryteringen använder vi arbetspsykologiska tester.
Vi har redan gjort våra val av annonskanaler. Vi undanber oss därför samtal från rekryteringsföretag och annonsförsäljare.
Publicerad
15 april 2025
Så här arbetar vi på Säkerhetspolisen
Säkerhetspolisens uppdrag är att skydda Sverige, det demokratiska systemet samt medborgarnas fri- och rättigheter. Det är vårt ansvar att det som inte får hända, inte heller händer.
Dina kollegor är specialister, sakkunniga och samhällsintresserade. De vet att saker inte alltid är som de ser ut att vara vid första anblick. Därför söker vi personer som bidrar med kompletterande perspektiv, kunskaper och erfarenheter som sammantaget gör oss bättre.
Det finns många olika yrken och kompetenser hos oss, och oavsett roll kommer du att samverka med och lära mycket av andra. Du kommer också att arbeta självständigt och utvecklas i din roll. Oavsett arbetsuppgift är du med och bidrar till Sveriges säkerhet.
Som medarbetare på Säkerhetspolisen kan du förvänta dig ett ledarskap som bygger på helhetssyn, handlingskraft, goda relationer och lärande. Våra ledare coachar, stöttar och utmanar dig att ta ansvar för din och verksamhetens utveckling. Tillsammans bidrar vi alla till att skapa ett tryggt, öppet klimat med avsikt att förstå andras perspektiv och goda intentioner.
Dela denna artikel