Säpo

Upphandlare

Vi söker upphandlare till ekonomienheten med placering i Stockholm.
Ref nr: 2018-6996
Sista ansökningsdag: 24 april 2018

Säkerhetspolisens upphandlingsgrupp befinner sig i en spännande utvecklingsfas. Därför söker vi nu engagerade medarbetare som brinner för anskaffning och vill vara en del på denna resa.

Vad gör en upphandlare på Säkerhetspolisen?

Dina arbetsuppgifter kommer främst innebära att du:

  • Leder och driver upphandlingsprocessen från inledande behovsanalys till upprättande av avtal.
  • Genomför kvalificerade förnyade konkurrensutsättningar.
  • Företräder myndigheten i avtalsförhandlingar, ibland i nära samarbete med andra myndigheter.
  • Utreder anskaffningsärenden från verksamheten och bedömer lämpligt anskaffningsförfarande.
  • Stödjer och rådgör myndigheten i anskaffningsfrågor.
  • Genomför utbildningsinsatser inom området.

Din kompetens och dina egenskaper

Krav
För tjänsten krävs att du har:

  • Akademisk examen från högskola/universitet (juridik, förvaltning eller ekonomi) eller annan relevant utbildning på eftergymnasial nivå.
  • Flera års erfarenhet av offentligt upphandlingsarbete inom lagen om offentlig upphandling (LOU).
  • God förmåga att kommunicera på svenska i såväl tal som skrift.
  • God kunskap att arbeta med IT-verktyg, ärendehanteringssystem och program, exempelvis MS Officepaketet.

Meriterande
Det är meriterande om du har:

  • Erfarenhet av arbete med upphandling som omfattas av upphandling på försvars- och säkerhetsområdet (LUFS).
  • Erfarenhet av att ha genomfört kvalificerat upphandlingsarbete av varor och tjänster inom IT-området.
  • Erfarenhet av projektledningsarbete.
  • Erfarenhet av att genomföra anskaffning via upphandlingsverktyg.

Egenskaper
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och särskilt att du:

  • Har förmåga att ta egna initiativ och självständigt driva frågor.
  • God samarbetsförmåga och lätt för att ta och upprätthålla kontakter såväl internt som externt
  • Är noggrann, strukturerad och har förmåga att prioritera - även under hög arbetsbelastning.
  • Har en god förmåga att hantera den komplexitet det innebär att balansera olika perspektiv t ex effektivitet, rättssäkerhet, kvalitet och sekretess.

Säkerhetspolisen som arbetsplats

Säkerhetspolisen skyddar Sverige och demokratin, medborgarnas fri- och rättigheter och den nationella säkerheten. Det gör vi genom att förhindra och avslöja brott mot rikets säkerhet såsom terrorism och spionage samt att skydda den centrala statsledningen.

Vi har drygt 1 200 medarbetare med olika bakgrund såsom polis, samhällsvetare, tekniker, administratör, språkvetare, jurist, ingenjör och psykolog. Tillsammans arbetar vi mot Säkerhetspolisens vision, ”Ett säkert Sverige”, för att värna det öppna och demokratiska samhället. Huvudkontoret ligger i Solna med verksamhet över hela landet. Läs mer om Säkerhetspolisen på vår webb och i vår årsbok.

Om enheten
Upphandlingsgruppen är placerad på Ekonomienheten som ansvarar för myndighetens finansiella styrning, redovisning, fakturahantering, upphandling och inköpsfrågor samt upprättande av säkerhetsskyddsavtal.

Anställningsvillkor

Tillsvidareanställning. Provanställning tillämpas under sex månader. Vi tillämpar individuell lönesättning. Svenskt medborgarskap är ett villkor, eftersom anställning vid Säkerhetspolisen är placerad i säkerhetsklass. Ett krav för att få anställning är godkänt resultat efter säkerhetsprövning med registerkontroll som kommer att genomföras i enlighet med bestämmelser i säkerhetsskyddslagen. Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetande. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Preliminär anställningsstart är oktober-november 2018

Friskvård och hälsa

Säkerhetspolisen erbjuder goda möjligheter till friskvård i våra egna träningslokaler där både individuell träning och gruppträning erbjuds. Vi eftersträvar att våra medarbetare har bra balans mellan arbete och privatliv.

Information

Vill du veta mer om anställningen är du välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 82 71. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.

Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 71 29, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.

Du bör inte berätta att du sökt tjänst hos Säkerhetspolisen för andra personer än dina närmast berörda. Anledningen till att vi ber dig vara återhållsam med informationen är att det finns tjänster vid Säkerhetspolisen som omfattas av sekretess.

I denna rekrytering kan vi komma att använda arbetspsykologiska tester som en del i processen.

Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald kan tillföra verksamheten och vi eftersträvar också en jämn könsfördelning.

I den här rekryteringen har vi redan gjort vårt val av annonseringskanaler.

Ansökan

Din ansökan ska innehålla CV, personligt brev samt ifyllt försättsblad. Försättsbladet finner du härPDF (pdf, 562.4 kB) (OBS! Måste sparas om lokalt på din dator innan den bifogas). Samtliga handlingar ska vara i MS Word eller PDF-format.

I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav. Märk din ansökan med ref nr 2018-6996. Om du skickar e-post, ange även ref nr i ämnesraden.

Via e-post: sakerhetspolisen@sakerhetspolisen.se

eller via post:

Säkerhetspolisen
Registratorsexpeditionen
Box 12312
102 28 Stockholm

Observera att ansökan inklusive bilagor ska skickas direkt till oss och inte via någon länk.

Ansökan ska ha kommit in senast den 24 april 2018.